Friday, August 29, 2008

DIARI S.U.Z.I. I - 02 AUGUST 2008 - 6.00 a.m. to 7.00 a.m.

Jam 5.00 pagi itu, apabila tersedar dari tidur telinga ini dapat mendengar ramai antara kami yang sudahpun bangun. Ada yang mandi, berborak, bersiap-siap, pergi "o'-ok", bersenam dll. Malas juga rasanya nak bangun... Memanglah teruja nak pergi mendaki tapi masih belum puas tidur.

Sekali-sekala terdengar suara BJ memberikan arahan. Cepat-cepat pergi mandi. Beg pun masih bersepah sejak malam tadi. Suasana pagi begitu nyaman dan indah. Tak sempat nak capai kamera yang masih terperosok di bawah katil. Entah siapa kat sekitar dah tak peduli lagi. Kena cepat-cepat bersiap.

Jam 6.00 kami cepat-cepat bersiap dan bersarapan bermula jam 6.30 pagi, bersama-sama Pengarah Jabatan Alam Sekitar Perak, di dewan Stong Hill Resort. Seronok weh... sebab bukan selalu dapat berjumpa dengan beliau. Sempat juga bersalaman, bertanya khabar dan berbual.

Kami bersarapan nasi goreng dengan telur mata kerbau. Sedap. Tambahan pula dikenakan dengan kopi o. Sambil bersarapan, kami berbual dan masing-masing nampaknya begitu ceria dan teruja. Namun, dalam fikiran tertanya-tanya juga mampukah kami sampai ke puncak Gunung Stong yang ketinggiannya kira-kira 4,700 kaki dari paras laut.

Kami dibekalkan dengan makan tengahari yang dipek dalam polisterin, bersama sebotol 500 mL air mineral. Setelah pek semua keperluan, kami berehat sebentar sebelum mendengar taklimat.

Masa itulah kami mengambil kesempatan bergambar. Mana boleh melepaskan peluang mengabadikan gambar kita berlatarbelakangkan panorama kaki Gunung Stong yang indah itu. Ramai jurugambar kami pagi itu. Tak lupa juga untuk bergambar dengan "banner". Hmm... nanti orang tak percaya pula kita mengikuti expedisi Jabatan Alam Sekitar Perak menawan Gunung Stong.

Taklimat ringkas tetapi berguna disampaikan oleh Ja (salah seorang daripada guide dari Baha Camp). Beliau amat minitikberatkan perilaku dan semangat gerak kerja berkumpulan. Selain itu kami diingatkan supaya menjaga kebersihan alam sekitar. Puntung rokok pun jangan dibuang sebaliknya mesti disimpan dalam poket. Jangan suka-suka buang air kecil atau "o-ok" ke dalam sungai. Pantang besar weh...

Sebelum memulakan pendakian, kami diminta melakukan senaman bagi mengelakkan kejang otot. Apa tidaknya, pendakian kami dari situ ke Baha Camp akan mengambil masa kira-kira 2 jam. Itupun kalau kami berjalan mengikut kepantasan normal. Kalau sangkut-sangkut, tentu akan mengambil lebih banyak masa.