Tuesday, August 12, 2008

PERJALANAN YANG MENGUJAKAN

JOM IKUT S.U.Z.I.
MENAWAN PUNCAK GUNUNG STONG DI KELANTAN
DALAM
XPDC MENDAKI GUNUNG STONG
BERSAMA
JABATAN ALAM SEKITAR PERAK


Ini merupakan sebuah XPDC anjuran Jabatan Alam Sekitar Perak di mana 3 orang kru S.U.Z.I. telah dijemput untuk bersama-sama dengan para peserta yang terdiri daripada kakitangan Jabatan berkenaan dan kakitangan industri lain di negeri Perak.


Setelah sekian lama menunggu, akhirnya tiba juga hari yang dinantikan iaitu pada tanggal 1 - 3 Ogos 2008. XPDC yang diketuai oleh En. BJ ini selain mendekatkan para pesertanya kepada alam semulajadi, ia juga mengeratkan pertalian antara Jabatan Alam Sekitar Perak dengan pihak industri. Ia memupuk semangat bekerjasama dalam kumpulan, meningkatkan jati diri, motivasi dan semangat juang. Tentulah... Memang best bila berpeluang untuk turut serta....
Tepat jam 2.30 petang hari Jumaat 01 Ogos 2008, semua peserta telah siap menunggu di depan Bangunan Sri Kinta Ipoh di mana terletaknya ibu pejabat Jabatan Alam Sekitar Perak. Sebenarnya ada yang terlewat sampai ke jam 3.00 petang, he he... biasa ler tu.. Kami memulakan perjalanan pada jam 3.30 petang dengan menaiki bas persiaran melalui Grik mengikut Lebuhraya Timur Barat ke Dabong, Kelantan.




Di Grik Perak, kami singgah di sebuah warung yang ala-ala warung koboi untuk minum petang, sembahyang atau buang air.

Sedap nasi lemak di situ.












Berhampiran jalan yang mengarah kepada kawasan Hutan Belum, kami menyeberangi sebuah sungai (atau tasek?). Entahlah, tak pasti pula sebab masa itu tengah mamai dalam bas.






Lama juga perjalanan kami. Pejam celik, pejam celik, sedar-sedar hari sudah mula gelap. Di dalam bas layan aja apa saja VCD yang ada. Daripada video filem Bujang Lapok, hingga kepada filem seram Beranak Dalam Kubur (rasanya), terus kepada video klip dangdut siam versi loghat kelate.... Akhirnya.... berkaraoke dengan lagu rock kapak. Memang sedap suara kita orang... Ada lah standard bebudak Akademi Fantasia.




Dalam ngantuk-ngantuk tu sempat ler juga ambil satu dua keping gambar. Bukan apa, dah puas makan, minum, tonton video, buat bising dll, kalau ditambah dengan flash kamera ke muka, tak lah rasa hendak tidur memanjang.





Di dalam perjalanan, kami singgah makan malam di sebuah warung daerah Jeli. Sempatlah juga membuang air sambil membeli air dan membeli keperluan lain termasuk kad prabayar handphone (ini yang penting). Jam sudahpun pukul 10 malam rasanya. Suasa sekitar agak sunyi. Kalau bising pun disebabkan mulut-mulut kami yang tidak pernah letih pot-pet pot-pet. Seronok dan teruja kot.

Sibuk bersembang, lupa nak ambil gambar.







Kami tiba di Dabong hampir jam 11.00 malam. Mengantuk dan letih juga. Lenguh sebenarnya duduk lama dalam bas. Macam biasa, di semua perhentian, pasang rokok dulu. Halau nyamuk.... Mana ada cemar alam sekitar...


Kami rasa makin teruja. Kalau ikut maklumat pada papan tanda di situ, kami berada di kawasan bertentangan dengan SMK Dabong. Bas hanya terhad sampai di situ sahaja. Kami ke Stong Hill Resort dengan menaiki van. Jadi, dalam kelenguhan itu, terpaksalah menggalas beg masuk ke dalam van yang sudah siap menunggu.







Laju betul van yang kami naiki dipandu oleh abang pemandu, meluncur menyusuri jalan kampung yang sempit. Sempat juga merakam video clip untuk laluan yang kami lalui.

Seronok weh. Macam adegan dalam program "Seekers".










Kami tiba di Stong Hill Resort hampir tengahmalam. Masing-masing nampak sudah agak letih. Tanpa berlengah kami membawa beg ke chalet berbentuk dorm yang dikhaskan untuk kami.





Chalet yang disediakan cuma mempunyai kemudahan asas seperti katil dan kipas angin. Bilik air adalah berasingan. Bagaimanapun, apa yang penting ialah keselesaan. Ruang dalamannya agak luas dan bersih. Begitu juga cadar, selimut dan bantal yang disediakan - sangat bersih.



Suasana malam di resort itu sangat indah. Dalam kesibukan peserta lain bersiap-siap untuk tidur, ada yang sempat mandi, pergi "o-ok", bersembang, berebut cas handphone, makan durian, termenung di tangga, kru S.U.Z.I. sempat merayau dekat-dekat situ untuk merakam kan suasana malam.
Kabus nipis kelihatan maca
m kapas terapung di udara. Di dalam gambar ini, kabus-kabus ini terakam sebagai imej berwarna putih
berbentuk heksagon (segi-enam).




Oleh sebab kami memerlukan rehat yang cukup untuk mendaki pada keesokan harinya, maka tidak banyak
pemandangan di resort ini yang dapat
dirakamkan pada malam itu.
Selepas jam 1.00 pagi 02 Ogos 2008, semua kami sudah nyenyak tidur rasanya...
Tak, ada yang terpaksa bangun sekejap-sekejap untuk cas bateri kamera dan kamkoder.





BERSAMBUNG...

No comments: